Oldalak

2010. június 30., szerda

Sárgarépán Sütkérező Süllő


 Már régóta ki szerettem volna próbálni az Isztambul és a tenger közelsége által nyújtott lehetőségek egyikét, mely szerint az ember, ha úgy tartja kedve beugrik a legközelebbi halpiacra, és finom friss tengeri étkekkel kényeztetheti magát… Most mindenkiben felmerülhet a kérdés, hogy vajon 6 hónap alatt ezt miért nem tettem még meg.. Hát azért, mert az én Gézám nem egy nagy halrajongó, és ezt tolerálván eddig nem nagyon vittem haza vízi állatot, én megelégedtem az éttermi kínálattal. Ám az egyik alkalommal megkóstolta a tengeri süllőt amit rendeltem, és nagy meglepetésemre ízlett neki. Ezután nem kellett sok, vérszemet kaptam és boldogan vettem az irányt tegnap az üsküdári halpiac felé...

 
 Végigmustráltam a különböző standok kínálatát, majd a nekem szimpatikusnál megvettem egy gyönyörű darab süllőt.
 Mivel először készültem halat sütni (lazacon kívül, de az nem ér), útközben hazafelé a buszon  előkaptam az új telefonomat (ezt azért fontos megjegyezni, mert nemrég kaptam, és nagyon élvezem a fantasztikus technikai újdonságokat amikkel fel van szerelve), és betápláltam a google keresőbe, hogy “sea bass recipe”, majd az kidobott egy mesteri receptet amelyet egészen hazáig tanulmányoztam. Miután kiokosítottam magam a halsütés rejtelmeiből, némi átdolgozással, de a sütés technikáját úgyanúgy alkalmazva megvalósítottam a receptet, és hát szerényen bevallom, Gézu – aki még vőlegény, de már nem sokáig – nagyon elégedetten nyilatkozott a végeredményről!

Hozzávalók (2 személyre):

1 darab 70 dekás Tengeri Süllő
2 közepes Sárgarépa
1 evőkanál Vaj
1 evőkanál Citromlé
1 közepes Vöröshagyma
1 deci Fehérbor
1,5 deci Csirke alaplé
10 dkg Jázminrizs
2 evőkanál Szezámmag
Olaj
Bors
Petrezselyem
 

 Először is mindent előkészítek, mert ennél az ételnél gyorsan kell cselekedni. A halat kifilézem (fejét levágom, és két szép szelet filét készítek elő belőle, a bőrét rajta hagyom), a sütőt 220 fokra előmelegítem. A sárgarépát ferdén karikákra vágom, a vöröshagymát felaprítom, a többi hozzávalót is kimérem előre kis edényekbe, hogy csak oda kelljen nyúlni értük, miközben fő az étel…

 Célszerű a köret elkészítésével kezdeni, mert a rizsnek úgyis jó sokat kell magában párolódnia. A szezámos jázminrizs ötletét egyébként a lánybúcsúm harmadik felvonásának helyszínéről merítettem. Ugyanis egy Michelin-csillagra jelölt étterembe vittek az én drágaságos barátnőim, fantasztikus étkeket kóstolhattunk, köztük volt ez a köret is, amely rendkívül egyszerű, de zamatos (persze az étteremben nem ez volt a pláne, hanem ami mellé kínálták, de erről majd máskor, máshol.) Térjünk vissza tehát a mi ételünkre. A jázminrizst mindig először egy pici olajon megfuttatom, majd kétszeres mennyiségű vizet öntök hozzá, és egy pici sóval is megszórom. Lefedem, felforralom, csendesen főzöm 5 percig, majd lekapcsolom a tűzhelyet és hagyom, hogy teljesen magába szívja a vizet. Tilos közben a fedőt felemelni! Kb. 20 perc alatt kellően megpuhul.

 Jöhetnek a zöldségek. A hagymát pici olajon üvegesre párolom. Hozzáadom a fehérbort, és amikor jól elfőtt a folyadék, akkor teszem bele a sárgarépát. Mehet bele a vaj, a csirke alaplé, só, bors ízlés szerint. Fedő alatt párolom a zöldségeket, mintegy 20 percig. Akkor jó, ha a répa már nagyjából megpuhult, és a folyadék is kissé besűrűsödött (a cél, hogy a kanalat szépen bevonja).

 10 perccel a zöldségek elkészülte előtt nekilátok a halnak. Egy serpenyőt felforrósítok (legjobb, ha valakinek van profi öntöttvas serpenyője, amit aztán be lehet tenni a sütőbe), majd beleöntök 1 kanál magas hőfokot tűrő olajat. Ha már jó forró (nem baj ha füstöl, csak ne égjen le az olaj) akkor beleteszem a megmosott, szárazra törölt halfiléket, bőrükkel lefelé. 5 perc alatt ropogósra sütöm, majd megfordítom és még 30 másodpercig sütöm a másik oldalukat. Ezután (vasserpenyő híján) átteszem a halakat egy tepsibe, egy-egy babérlevelet helyezek alájuk. A forró sütőben még 3-4 percig hagyom sülni őket.

 Végül megpirítom a szezámmagot (olaj nem kell alá), és belekeverem a rizsbe.

 Tálalás: hagymás répakupac, rá a halfilé, petrezselyemmel megszórni, mellé külön a szezámos rizs – fokozhatjuk a hatást még egy pohár jófajta fehérborral is!

1 megjegyzés: