Oldalak

2010. február 15., hétfő

Lencseleves


Hozzávalók:

300g Lencse
1 Vöröshagyma (közepes)
2 Sárgarépa
1,5 l Zöldség alaplé (leveskockából is lehet)
1 kk Pirospaprika
1 kk Szárított zellerlevél
1 Babérlevél
Fél citrom leve
Petrezselyem vagy Menta
Só, bors
Joghurt
Olaj

A lencsét egy estére be kell áztatni. A vöröshagymát apró kockákra vágtam, majd egy nagy lábasban olajon üvegesre pároltam - legalább 10 percig, kis lángon, félig lefedve, amíg szép karamelles színe és illata nem lett. Rászórtam egy kis pirospaprikát, majd a lencséről leöntöttem a levet, és a zöldség alaplével együtt a lábasba tettem. Sóval, borssal, babérlevéllel fűszereztem, és miután felforrt, lefedve, csendesen fél óráig főztem. Közben a répát felkarikáztam. Amikor letelt a fél óra, a répát is beletettem a lábasba, és citromlével, zellerlevéllel fűszereztem a levest. Még 30 percig főztem (amíg a lencse és a répa meg nem puhult), kiszedtem a babérlevelet, és botmixerrel kissé pürésítettem a levest. Nem kell teljesen krémesíteni, maradhatnak benne zöldségdarabok. 
Tálalásnál felaprított petrezselyemmel vagy mentával elkevert joghurtot, illetve tejfölt adhatunk hozzá.

Két legyet egy csapásra:

A zöldség alaplevet házilag készítettem, így egy másik helyi ételt is nyertem. 3 db répát, 2 krumplit, 1 zellert felkockáztam. 1 vöröshagymát gerezdekre vágtam. Egy fél karfiolt rózsáira szedtem, 3 gerezd fokhagymát megpucoltam.
A vöröshagymát egy nagy lábasban, olajon üvegesre pároltam - a fenti receptben leírt módon. Hozzáadtam a fokhagymát (egészben, hiszen lereszelve túl intenzív lenne ehhez a leveshez), a répát, burgonyát és a zellert.  
A lábast félig lefedtem, és további 10 percig pároltam a zöldségeket. Ezután felöntöttem vízzel - úgy, hogy bőven ellepje a zöldségeket -, és 20 percig főztem őket kis lángon, az edényt továbbra is félig lefedve. Mivel a karfiolnak kevesebb idő is elég, azt csak az utolsó 10 percben adtam hozzá a lassan fővő zöldségekhez.
Ezzel kész is a zöldség alaplé, melyet azonnal fel lehet használni, de akár le is fagyaszthatjuk.. 
És most jön a trükk, egy helyi étel a zöldségek felhasználásával:

Zeytinyagli Kereviz

Miután a levest leszűrtem, a zöldségeket egy nagy salátás tálba tettem - egy pohárnyi zöldséglevet azért hagytam rajtuk. Egy kis tálkában összekevertem 3 ek olívaolajat 2 ek citromlével, sóval, borssal fűszereztem, és ráöntöttem a zöldségekre. Tálalásnál egy kis friss petrezselymet is szórtam rá. Nagyon finom hidegen/melegen egyaránt, salátának vagy akár köretként fogyasztva!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése